Teologia w Polsce - Półrocznik Towarzystwa Teologów Dogmatyków. Nowa seria


380 opisów(-y)

szukane wyrażenie (1)

zakres wyszukiwania (1)

szukane wyrażenie (2)
zakres wyszukiwania (2)
sortowanie


ilość opisów na stronie
 

wyświetl listy
[kliknięcie na pozycję z danej listy spowoduje wyszukanie odpowiadających jej opisów]:
autorów
słów kluczowych
szukane wyrażenie: "historia teologii" | znaleziono 21 opisów(-y) | strona: 1 spośród: 3

»
[<<] | 1 | 2 | 3 | [>>]

ID=43
autor: Buczek, J.
tytuł: Eklezjologia w pismach Czesława S. Bartnika
Teologia w Polsce 3,1 (2009) 31-61          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: eklezjologiahistoria teologiiBartnik, Czesław Stanisław

summarium/abstract:
SOMMARIO
L'ecclesiologia è una materia teologica difficile ma anche affascinante. Tra i teologi che negli ultimi anni la stanno sviluppando un posto particolare è occupato dal professore dell'Università Cattolica di Lublino, Czesław Bartnik. Siccome la Chiesa è un mistero e una grande ricchezza Bartnik sottolinea che la teologia non può mai presentarla né trat-tarla in un modo unilaterale. A causa della sua natura misteriosa non si può parlare della definizione della Chiesa ma solo del suo concetto, o meglio di un'intuizione che abbraccia tutta la persona della Chiesa. Secondo Bartnik la Chiesa è sia il soggetto della nostra comprensione sia l'oggetto di un'autocomprensione cristiana. Nella teologia contemporanea si concentra l'attenzione soprattutto sull'aspetto soggettivo, trascurando in pratica il suo aspetto oggettivo.
Per Bartnik l'ecclesiologia è una dottrina che racchiude la totalità del mistero della Chiesa, sia la sua natura, la genesi, la struttura, le caratteristiche, gli oggetti, gli scopi, lo sviluppo storico, sia la metodologia teologica e le regole della formulazione della coscienza ecclesiale. Inoltre l'ecclesiologia non può trascurare i temi come la fede e la prasseologia ecclesiale. Per presentare la totalità del mistero della Chiesa il teologo deve confrontarsi con i problemi apologetici, canonici, morali, pastorali, sociopolitici e storici.
Secondo Bartnik l'aspetto centrale in tutte le analisi ecclesiologiche è quello personalistico. E' un errore quando si parla della Chiesa come se essa fosse solo un oggetto qualsiasi. La Chiesa non è una collezione di oggetti, fatti, processi, istituzioni, parole, ma è una "nuova esistenza di persona". Bartnik sottolinea che la genesi, la struttura e il potere della Chiesa devono rispettare sempre l'aspetto personale rivelando così il rapporto che lega le Persone della Santissima Trinità e Gesù Cristo con la gerarchia e la persona di un cristiano collocato nel contesto individuale e sociale. Il personalismo permette di scoprire all'interno della Chiesa gli aspetti trinitari e cristologici. Bartnik si occupa maggiormente dei secondi, lasciando meno spazio ai primi.


ID=334
autor: Dobrzyński, A.
tytuł: Rola francuskich teologów w intelektualnej formacji Karola Wojtyły
Teologia w Polsce 15,1 (2021) 35-57          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: Wojtyła, Karolnouvelle theologieFrancjahistoria teologiiJan Paweł IIGarrigou-Langrange, Reginald

summarium/abstract:
Streszczenie
Artykuł ukazuje wpływ katolicyzmu francuskiego na formację intelektualną i pastoralną Karola Wojtyły oraz na jego rozumienie roli Kościoła w świecie i znaczenia Soboru Watykańskiego II. Wojtyła na studiach w Rzymie "wszedł" w wir prowadzonej w Kościele intelektualnej polemiki. Toczyła się ona głównie między francuskimi teologami. Wiodącą rolę odgrywał o. Réginald Garrigou-Lagrange, moderator pracy doktorskiej studenta z Krakowa. Dla Wojtyły była istotna kwestia przeciwstawienia się dechrystianizacji. Napięcia między konserwatyzmem i progresizmem towarzyszyły polemikom w latach powojennych, jak i w czasie trwania oraz po Vaticanum II. Wojtyłę interesowała merytoryczna odpowiedź na kwestię zbawienia człowieka w dzisiejszym świecie. Umiejętnie korzystając z refleksji polemizujących stron, formułował własną syntezę teologiczno-pastoralną, wierną katolickiej tradycji, a przy tym podejmującą wyzwania nowych czasów.


ID=44
autor: Drzyżdżyk, S.
tytuł: Niepokalane Poczęcie Maryi jako problem teologiczny w okresie scholastyki
Teologia w Polsce 3,1 (2009) 63-87          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: mariologianiepokalane poczęciehistoria teologiischolastyka

summarium/abstract:
SUMMARY
December 8, 2009 marks the 155th anniversary of the proclamation of a dogma of the Immaculate Conception of St. Mary. Such an anniversary is an occasion to come back to this difficult issue of theology and recollect the discussions and debates which resulted in Pius IX's bull Ineffabilis Deus, followed by the proclamation of his dogma. The problem of original sanctity of the Mother of God became an issue of special interest to theo-logians who study Mariology. Reflection on the sanctity of Mary was the very source of the dogma of the Immaculate Conception. This was closely related to introducing such notions as being preserved from sin - praeservatio and preservative redemption - praeredemptio. Theologians began to study this issue as the feast of St. Mary's Conception was spreading form East to West. The basic problem that theology faced in order to properly interpret this issue was the teaching about the generality of the original sin, and as a result, the need of general redemption. Another problem at that time was anthro-pology, according to which man was given a soul only after some time following the conception. John Duns Scot, a Franciscan monk, proposed a solution. His arguments, just as the arguments of his opponents, were based on the special dignity of Christ. His understanding of it, however, was that that taking St. Mary out of the general rule of sin will not deprive Christ of his glory, but multiply it. By "freeing" God's activity from time frames he maintained that St. Mary in conceiving Christ was saved from sin, and this happened because of the expected merits of her Son's Passion.


ID=61
autor: Huculak, B.J.
tytuł: Persona sustentat naturam, et non eam 'substantificat'. De corrigenda editione libri Ioannis Duns Scoti
Teologia w Polsce 4,1 (2010) 13-31          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia teologiiśredniowieczeJan Duns Szkot

summarium/abstract:
Notiones 'naturae' et 'personae' sunt magni ponderis non solum in re philosophica, sed etiam in theologia, quod earum rectus usus necessarius est ad indicandum, in quonam consitant fidei catholicae arcana vel duo principalia, nempe veritas de Deo trino et de Domino Iesu Christo, vero Deo veroque homine. Nunc de eis scribendum venit propter mutationes factas ab hodierno praeside coetūs Scotistici in edendo libro beati Ioannis Duns Scoti de Incarnatione: in volumine, quod prodiit anno 2006, continens multa aliena cum a mente tum a codicibus Doctoris Subtilis. Praesidi pluries comiterque dictum est ab eiusmodi interventibus abstinedum esse, idque illi patefactum "non singularitate contentiosa vincendi, sed humilitate concordandi" - quemadmodum declaratum est de ipso Ioanne -, simulque iuxta Evangelii legem de correctione primum facienda sine ullo teste (Mt. 18,15-17).


ID=77
autor: Kempa, J.
tytuł: Metafizyczne podstawy Cur Deus homo
Teologia w Polsce 4,2 (2010) 305-315          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia teologiiśredniowieczeAnzelm z Canterburysoteriologiaantropologiametafizyka

summarium/abstract:
METAPHYSISCHE GRUNDLAGEN VON CUR DEUS HOMO. ZUSAMMENFASSUNG
Die Satisfaktionslehre Anselms wird auf unterschiedliche Weise beurteilt. Das Problem liegt oft darin, dass sie nicht im Zusammenhang des gesamten Denkens Anselms gesehen wird. Es ist wichtig, die eigenen Anselmschen metaphysischen Grundlagen, die in früheren Werken erarbeitet wurden, im Bereich seiner Soteriologie zu berücksichtigen. Es sind hier besonders zwei Elemente hervorzuheben: (1) Die Anselmsche "Metaphysik des Sollens" lässt die Sünde und die Erlösungsbedürftigkeit völlig außerhalb der rechtlichen Kategorien verstehen; (2) Anselms Stellung zur Universalienfrage hilft sein Konzept der Stellvertretung zum Teil erklären. Erst vor diesem Hintergrund zeigt sich, wie manche rechtlichen Kategorien in das metaphysische Konzept implementiert wurden.


ID=82
autor: Kochaniewicz, B.
tytuł: Ślady chrystologii politycznej w kazaniach św. Leona Wielkiego
Teologia w Polsce 5,1 (2011) 31-39          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia teologiiteologia politycznaV wiekLeon Wielkihistoria chrystologiiteologia patrystyczna

summarium/abstract:
LE TRACCE DELLA CRISTOLOGIA POLITICA NEI SERMONI DI SAN LEONE MAGNO
L'analisi dei discorsi del papa san Leone Magno ha evidenziato una presenza delle espressioni, che infatti sono le tracce di cosiddetta cristologia imperiale, che dominava nella riflessione teologica del IV secolo. Queste espressioni che si riferivano alla regalita' e alla dominazione di Cristo, sottolineavano da una parte la consostanzialita' di Cristo con il Padre, opponendosi in questo modo agli errori di arianesimo. Dall'altra invece, mettendo insieme una dignita regale di Cristo e la persona di cesare, mostravano un vero modello dell'imperatore cristiano. Ricordavano che egli deve aver cura del regno di Cristo sulla terra, difendendo i suoi fedeli dal pericolo delle eresie, ma anche cercando di far estendere le frontiere di questo regno.


ID=333
autor: Królikowski, J.
tytuł: Sześć prawd wiary. Geneza i niektóre aspekty treściowe
Teologia w Polsce 15,1 (2021) 7-34          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: wiaraprawdy wiarywyznanie wiaryhistoria teologii

summarium/abstract:
THE SIX TRUTHS OF FAITH - THE ORIGINS AND SELECTED ASPECTS OF THE CONTENT
Summary
The six truths of faith, to which we refer in our catechetical tradition, deserves deeper analysis when it comes to both its origins and content. This article in its first part constitutes a supplementation of the article of Zbigniew Kubacki SJ dealing with the origins of the six truths of faith (“Studia Bobolanum" 30[2019] no. 4, 5-33),whereas second part points out the renewed need for the understanding of the truths taking into consideration the requirements of contemporary theology. It turns out that in such a perspective the six truths of faith preservesits value as a short formula of faith although certain supplementation could yet be made.


ID=18
autor: Kupczak, P.
tytuł: Człowiek Chrystusowy w myśli antropologicznej Erica Lionela Mascalla
Teologia w Polsce 2,1 (2008) 55-73          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: antropologiahistoria teologii współczesnejMascall, Eric LionelXX wiekchrystokształtność

summarium/abstract:
CHRISTISCHER MENSCH IN ANTHROPOLOGISCHER AUFFASSUNG NACH ERIC LIONEL MASCALL - ZUSAMMENFASSUNG
Nach Eric L. Mascal ist der Mensch vor allem Christisch und zum Christi' Rang erhoben. Die Verkörperung von Gottessohn ist das grundlegende Ereignis, das die menschliche Natur zum Übernatürlichen erhebt. Die menschliche Natur ist auf die Transzendenz, Gott und seine Gnade offen. Der Mensch hat also die Möglichkeit die "Übernatur" zu erlangen. Der Mensch verliert die ontologische Bindung mit Gott nicht, trotz der Sünde, die die Tatsache seines Schaffens verneint und bricht die Einheit mit Gott ab. Die Verkörperung eröffnet die Perspektive auf die Eschatologie und bringt zugleich die Früchte in Gegenwart, hauptsächlich dank der Eucharistie. Nach Mascall ist die Eucharistie das reale Dasein Christi in der Kirche. Dank der Eucharistie kann sich der Mensch mit Christi identifizieren (sich in Christi verkörpern) und damit kann er sich selbst heiligen und sich mit dem Schöpfer und Erlöser vereinigen.


ID=45
autor: Kwiatkowski, B.D.
tytuł: Ocena chrystologii scholastycznej w pismach G. Moiolego
Teologia w Polsce 3,1 (2009) 89-96          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: historia teologiichrystologiascholastykaMoioli, Giovanni

summarium/abstract:
SOMMARIO
Negli ultimi decenni abbiamo osservato una grande fioritura delle proposte cristologiche. Nella ricerca della più genuina visione dell'identità e della missione di Gesù Cristo il suo posto trova un teologo milanese, Giovanni Moioli. Nel presente articolo viene ap-profondito il tema della sua critica rivolta alla cristologia scolastica. La critica di Moioli, che tocca tale cristologia, riguarda soprattutto il suo fondamento, cioè l'unione ipostatica in quanto la base delle deduzioni e conclusioni teologiche. Il secondo bersaglio della critica è la questione dell'amartiocentrismo divulgato nell'ambito della teologia occidentale da sant'Anselmo. In confronto con s. Anselmo, s. Tommaso d'Aquino sembra molto più aperto e mitigante l'amartiocentrismo del teologo di Aosta. Il fatto di criticare la scolastica, e molto di più la manualistica, funge da preludio del modello cristologico proposto da Moioli, cioè della "cristologia di Gesù" oppure della "cristologia della singolarità di Ge-sù". Essa salvaguarderebbe sia la sua storicità che l'universalità del suo evento singolare.


ID=79
autor: Lekan, J.
tytuł: Jezus Chrystus, pośrednik zbawienia. Uniwersalistyczna wizja hiszpańskiej teologii
Teologia w Polsce 4,2 (2010) 335-346          pełny tekst artykułu   spis treści rocznika

słowa kluczowe: teologia systematycznachrystologiapośrednikpośrednictwohistoria teologiiXX wiekHiszpania

summarium/abstract:
JESUCRISTO - MEDIADOR DE LA SALVACIÓN. LA VISIÓN UNIVERSAL DE LA TEOLOGÍA ESPANOLA. RESUMEN
El siguiente artículo tiene el propósito de sacar las conclusiones a base de un estudio monográfico titulado "Jesucristo - Mediador de la salvación en la teología espanola posconciliar". Es un intento de describir no solamente el contenido de la noción misma de la mediación salvífica de Jesucristo, sino, al mismo tiempo, recalcar los elementos universales contenidos en la visión propia de una teología (en este caso espanola). Primero responde al porqué de elegir este tema (dos razones: epistemológico y teológico) y darle elegida estructura. Luego destaca las características de la cristología espanola posconciliar. Es una cristología de las fuentes, tiene solido fundamento bíblico y patrístico, es una teología abierta, de talante europeo. El concepto de soteriología pasa a ser clave de la mediacion salvífica de Cristo. De la reflexión de los teologos espańoles en el periodo posconciliar sale a la luz, pues, una imagen de Cristo Mediador con varios aspectos. Los más importantes son: identidad ontológica de la persona del Mediador; necesidad de ser el hombre verdadero. Su mediación es intratrinitaria y escatológica, "pro-existencial", universal y unificadora, inmediata. Es la única mediación compuesta por dos elementos: descendente y ascendente. En cuanto a su realización, la teología senala tres funciones en la mediación salvífica de Cristo: real, profética y sacerdotal. En fin, estamos ante un tema muy rico y con muchos aspectos. Sin duda permite observar con claridad el desarrollo de la cristología contemporánea espanola, pero sobre todo la importancia del tema para la cristología y, principalmente, para la soteriología: no solamente para la espanola, sino para la universal.


strona: 1 spośród: 3

»
[<<] | 1 | 2 | 3 | [>>]
znaleziono: 21 opisów(-y)



1